Mål
At der inden indskrivning:
- er foretaget nøje vurdering af om borger matcher ind i målgruppen
- er foretaget en nøje faglig vurdering af, om borger ville kunne profitere af ophold.
- er foretaget en nøje vurdering af behov for evt. ekstra ressourcer i forhold til borgeren (mindske risiko for at bostedet efterfølgende kommer og har behov bevilling af ekstra ressourcer, og derved tage borger/kommune som gidsel i en økonomisk forretningspolitik).
Handlinger:
- En visitation startes med en henvendelse fra socialrådgiver på hospital eller fra kommunale sagsbehandler.
- Rammehus modtager materiale, der omfatter social anamnese/psykiatrisk sammenfatning, diagnose og evt. udskrivningsbrev.
- Hvis borgeren skønnes, at kunne indpasses i målgruppen, og ville kunne profitere af ophold aftales mødetidspunkt, hvor vi fra Rammehus mødes med borger, og evt. netværk, bistandsværge eller andre relevante personer. Borger får på dette møde information og beskrivelse af stedet.
- Der arrangeres besøg i botilbud. Borger, sagsbehandler, kontaktperson og evt. familie får her mulighed for at se stedet og møde andre borgere og medarbejdere. Besøget er uforpligtende for borgeren og sagsbehandler, hvorimod Rammehus på dette tidspunkt har givet endelig tilsagn om, at kunne modtage borgeren. Dette sker af hensyn til borgeren, der ikke skal opleve at blive vurderet og kasseret.
- Der udfærdiges konkret handleplan med sagsbehandler/borger, i forhold til borgers ønsker og mål for opholdet.
- Rammehus arrangerer og står for indflytning i samarbejde med borger, og evt. relevante samarbejdspartner.
- Der arrangeres opfølgende møde tre måneder efter indflytning
Særydelser:
Der vil/kan i særlige tilfælde kunne være et behov for supplerende ekstrabevillinger til dækning af særydelser for konkrete borgere, fx særlig støtte, helt særlig aktivitet eller lignende.
Ydelserne beskrives i handleplanen § 141. Særlige forhold vil samtidig blive beskrevet i indskrivningskontrakten.
Indskrivning/særydelse:
I forbindelse med indskrivning af borger, kan der, opkræves et gebyr til dækning af særydelse i forbindelse med indslusningen. Dette gebyr er til dækning af ekstra medarbejder i en aftalt periode og evt. ekstra udstyr. Formålet med dette tiltag er et ønske om en så hurtig udredning af det fælles grundlag for opholdet som muligt. Hvis dette er tilfældet vil ydelsen blive beskrevet i indskrivningskontrakten.